Thursday, March 11, 2004

Torill Mortensen er kanskje Norges ivrigste blogger

I november i fjor var jeg tilstede under et møte der Torill Mortensen holdt et entusiastisk foredrag om blogging, som ikke slapp taket i meg. Jeg fikk vite at det finnes to millioner bloggere i verden, og det har vært en rask stigning i løpet av de siste fem årene. De finnes i alle sjangre, fra doktoravhandlinger til datteren som skriver hva familien har til middag. Meldingene er uhyre lette å sende ut på nettet, og de legges ut i en dagboksform, slik at den siste meldingen kommer først. Foredraget ble holdt på Høgskolen i Oslo, og ble arrangert av NOLUG, (Norsk online brukergruppe) Foredragets tittel var Blogging, fra dagbok til debattforum, personlig publisering mellom intimitet og publisitet.
Jeg har hele tiden siden tenkt at dette må være noe for meg også, siden jeg har så mange tanker som jeg gjerne vil ha satt i et slags system, man kan nemlig oppføre hemmelige blogger som ingen andre finner. Derfor har jeg lest og lest om blogging, og tatt de første spede skritt ut på blognettet. Torill Mortensen er trolig en av verdens mest kjente bloggere, hun er stadig på reiser til USA og snakker om dette og andre ting (hun er amanuensis ved Høgskolen i Volda) og har dataspill som spesialitet.
Nå har jeg vært inne på noen av sidene hennes og kan anbefale varmt å lese hennes artikler om blogging. Vil du gå dypere i det hun sier, denne gangen (med en medforfatter som jeg senere kanskje skriver om) kan du sjekke Blogging thoughts: personal publication as an online research tool.
Dagbladet var blant de første som oppdaget Torill, Blog dine egen nyheter er en grei start for den som ikke kan noe om dette.

No comments: