Tuesday, March 16, 2004

Skrivetips på SMS

Så har jeg gjort noe som jeg kan komme til å angre bittert på, eller tjene penger på, i beste fall bli rik av, men foreløpig skjer det siste bare i mitt eget hode. Alt er i øyeblikket like usikkert. I disse tørre tider for oss frilansere, har jeg dristet meg til å starte min egen SMS-tjeneste. Med angst og beven har jeg begitt meg inn på ukjent territorium blant unge SMS-freaker. De er nemlig min målgruppe, men jeg har ikke funnet dem ennå. Noen som kan hjelpe meg her? Tjenesten gikk på lufta i går, og langt har jeg ikke fått et eneste napp. Men jeg trøster meg med at jeg er i startgropa fremdeles.

I mitt hode var jeg blitt millionær i løpet av siste natt, men dessverre, statistikken står fortsatt , i skrivende stund på null. Men på digi.no har jeg hatt 54 besøkende i løpet av dagen, min annonse står under smått og stort, diverse, diverse. Jeg må nemlig ta hånd om all markedsføring selv, og det er sannelig ikke lett, kan jeg forsikre dere om. I dag er jeg blitt ringt ned av en håndfull villige nettannonsører som tilbyr meg annonseplass, betingelser fra "gratis" og opp til flere tusen kroner. Jeg ante ikke at det er så mange der ute i det virtuelle markedet. Jeg er nå opptatt av tankevirksomhet, hvor skal jeg avertere uten at det skal koste meg gård og grunn?

Godt at jeg tross alt har tak over hodet, og ikke sulter. Men hva kunne ikke litt ekstra gryn vært brukt til? Fantasien eier ingen grenser, og humøret synker omvendt proposjonalt med antall negative sjekkeklikk.

Jeg vurderte lenge å være anonym, men kom til at det er kanskje ikke så lurt. Jeg er den jeg er, og står for mine handlinger, for det jeg har samlet, skrevet og produsert av gode skriveråd. Og føler meg ganske trygg på at mine meldinger er riktige, men feil kan alle ta, og da får jeg nok høre det. Og skulle noen bli misunnelige og skrive stygt om meg, kan de jo prøve å gjøre det samme selv.

Dessuten er jeg nå av den mening at skal vi nå ungdommen, må vi møte dem på deres egen hjemmebane, og hva kan det skade om de lærer litt skikkelig norsk? Dessuten, maten smaker bedre i mindre porsjoner. Et lite skriveråd koster 3 kroner per melding, av dette tar Telenor halvparten, min tekniske samarbeidspartner (dFun i Tønsberg) og jeg deler resten, jeg får 70 prosent, de får 30. Jeg tjener altså 1,05 per melding. Men du verden som Telenor tjener penger, ja, ikke på meg da.

Jeg har brukt noen måneder på å samle gode råd, og nå er meldinger klare for to måneder fremover, men daglig må jeg nå bygge videre på mitt meldingsarkiv.
At ingen har tenkt på det før, tenker sikkert mange. Men jeg kan forsikre dere at dette er noe alle kan gjøre, hvis de er like optimistiske som jeg er. Jeg er litt stolt av at jeg er blant de første til å fylle SMS-innhold med noe mer og bedre enn ord i koder, vitser og komisk billedstoff.

Har du lyst å prøve? Skriv SKRIVETIPS og send en melding til 1932 Tjenesten koster 3 kroner og kan lett avbestilles ved å skrive SKRIVETIPSSTOPP sendt til 1932




No comments: